Nieuwe Westen - Inspiraties - Pak je ruimte

jdg_21062014_duysstraat_D1A8597-2.jpg

Het verhaal van Janneke en Alexandre

Nieuwe Westen

Rotterdam kende al klushuizen; verouderde woningen die door de gemeente en cooperaties tegen lage prijzen worden aangeboden zodat bewoners deze zelf kunnen verbouwen. Sinds begin 2014 is daar een fenomeen bijgekomen: de klusschool. In het Nieuwe Westen, verborgen achter de Nieuwe Binnenweg en de Rochussenstraat, wordt hard gewerkt aan de transformatie van een oud schoolgebouw in een wooncomplex. De twaalf voormalige klaslokalen zijn inmiddels verdeeld onder dertien kopers die er samen zes woningen van maken. Woningen mét riante tuin, want het schoolplein is ook onderdeel van het complex.

Het verhaal van Janneke en Alexandre

Ze volgden het Rotterdamse initiatief Klushuizen al enige tijd, maar Janneke van der Velden (33) en Alexandre Meunier (37) waren het ideale huis nog niet tegengekomen. Tot die ene mail in hun mailbox binnenkwam: een voormalig schoolgebouw aan de Duyststraat, in het Nieuwe Westen, kon worden gekocht als er genoeg geïnteresseerden waren. “Dat was een droom die uitkwam. Ik wilde het liefst gaan wonen in een industrieel pand of schoolgebouw vanwege de hoge ruimtes”, zegt Janneke.

De voorkeur ging uit naar een kluswoning, terwijl Janneke als architect ook alle kennis in huis had om zelf iets te bouwen op een kavel. “Een kavel zou kunnen, maar het voordeel van een bestaand gebouw is dat je al veel ambacht kado krijgt. We hebben nu geglazuurde jaren dertig tegels en andere mooie authentieke details. Materiaal dat nieuw onbetaalbaar zou zijn.”

Dus verbouwen ze binnenkort twee klaslokalen tot hun eigen loft/appartement van 140 vierkante meter. Dat vraagt natuurlijk om meer regelwerk dan het kopen van een ‘gewoon’ huis, maar dat nemen Janneke en Alexandre graag voor lief: “Je doet het voor het eindresultaat: buren die je kent, een uniek pand én een huis met een indeling die precies is zoals jij hem wilt.” 

Ik wilde het liefst een industrieel pand of schoolgebouw vanwege de hoge ruimtes.

Het bouwproces

Hoe koop en verbouw je een schoolgebouw? Dat was voor Janneke en Alexandre ook nog de vraag toen ze zich in 2013 als geïnteresseerden aanmeldden voor het project aan de Duyststraat. Er volgde een kennismakingsbijeenkomst en bijeenkomsten om de verdeling van de klaslokalen over de toekomstige kopers te bepalen. 

Dertien kopers veranderen nu dus samen het schoolgebouw uit 1929 in zes appartementen. “We gaan werken met één hoofdaannemer die de splitsing van de appartementen doet en zaken als het dak en de gevel. Daarna kan iedereen in zijn eigen appartement verder. Iedereen koopt zijn appartement ook uiteindelijk zelf van de gemeente.”

Dat wil echter niet zeggen dat het daarna ieder voor zich is. “Ik kan me voorstellen dat we samen bijvoorbeeld een stukadoor inschakelen, om kosten te besparen.” Maar voorlopig zijn de kopers nog niet in die fase aanbeland. De bouwaanvraag staat op het punt ingediend te worden, waarna de bestektekeningen uitgewerkt kunnen worden voor de aannemer. Moeilijke materie? Janneke: “Nee hoor. We worden in het hele proces begeleid door een architectenbureau dat dit soort zaken voor ons regelt.”

schoolJDG_21062014_DUYSTSTRAAT_D1A8471100914JPGJPG.JPG
schoolJDG_21062014_DUYSTSTRAAT_D1A8550100914JPGJPG.JPG

Het resultaat

Twee voormalige schoollokalen en de aangrenzende gang op de eerste verdieping van een school uit 1929 vormen de basis voor de nieuwe woning van Janneke, Alexandre en hun pasgeboren zoon. Alles bij elkaar zo’n 140 vierkante meter. Janneke, architect van beroep, maakte zelf het ontwerp voor de woning. “Die luxe hebben we. De andere kopers hebben een architect ingeschakeld. Dat is toch handig. Vaak heb je zelf wel een idee wat je wilt, maar niet hoe je het moet uitvoeren of wat het kost. Een architect kan die vertaalslag voor je maken.”

De twee klaslokalen houden Janneke en Alexandre zoveel mogelijk in de originele staat met de hoge plafonds en hoge ramen. “Voor het loft-gevoel”, zegt Janneke. “Er komt alleen een ‘opkamertje’ in. Simpel gezegd: een doosje in de ruimte waar je in en op kunt. De keuken, badkamer, toilet en slaapkamers komen op de plek waar nu de gang naar de klaslokalen is. Het contrast is leuk. Doordat we daar een vloer in maken en de hoogte dus in tweeën verdelen, krijg je juist weer heel knusse ruimtes.”

Veel oude details van het schoolgebouw blijven behouden: de geglazuurde tegels, de hoge ramen én het schoolplein. Waar vroeger de kinderen speelden tijdens het speelkwartier, moet straks een gezamenlijke binnentuin ontstaan voor de bewoners.

Het klusproces

  • Het schoolgebouw

    schoolJDG_21062014_DUYSTSTRAAT_D1A8471100914JPGJPG.JPG
  • “We hebben elkaar eerst leren kennen. Je gaat samen een intensief proces door, zit straks samen in een VVE en deelt een tuin, dus je wilt wel weten of er een klik is voor je van start gaat.”

    schoolJDG_21062014_DUYSTSTRAAT_D1A8868-2100914JPGJPG.JPG
  • “Aan de ene kant hebben we het schoolplein, waardoor je het idee hebt aan een hofje te wonen, en aan de andere kant kunnen we ook nog eens een dakterras creëren op de uitbouw die grenst aan het gebouw. Zo krijgt uiteindelijk ieder appartement zijn eigen karakter.”​

    schoolJDG_21062014_DUYSTSTRAAT_D1A8727100914JPGJPG.JPG
  • De belangstellenden voor de school tijdens de dag van de architectuur.

    schoolJDG_21062014_DUYSTSTRAAT_D1A8784100914JPGJPG.JPG
  • “Wat is twee jaar voorbereiding als je weet dat je ergens lang blijft wonen?”

    schoolJDG_21062014_DUYSTSTRAAT_D1A8550100914JPGJPG.JPG